اسید لینولئیک (CLA)  شکل کمی اصلاح شده از اسید چرب امگا -۶ غیر اشباع اسید لینولئیک است – کلمه “conjugated” به نوع پیوند بین مولکول اشاره دارد. به طور طبیعی در محصولات لبنی و گوشت گاو یافت می شود، CLA همچنین می تواند در آزمایشگاه به عنوان یک مکمل غذایی جایگزین شود.

دو فرم عمده CLA، cis-9، trans-11 و trans-10، cis-12  وجود دارد و اثرات فیزیولوژیکی مختلفی از هر نوع وجود دارد. Trans-10، cis-12، فرمی است که بیشتر در مکمل ها یافت می شود.

فواید سلامتی

به طور گسترده ای استفاده از مکمل های CLA برای کاهش وزن استفاده می شود. این یک عنصر رایج در مکمل هایی است که برای این منظور به بازار عرضه شده است و ادعا می کنند که می تواند چربی را کاهش دهد و عضله ایجاد کند و انرژی و استقامت را افزایش دهد، CLA  در میان برخی از ورزشکاران محبوب است. طیف وسیعی از دیگر مزایای مورد نظر نیز وجود دارد، از جمله پیشگیری از سرطان و درمان کلسترول بالا.

کاهش وزن

برخی مطالعات بسیار امیدوار کننده ای وجود دارد که نشان می دهد CLA می تواند ترکیب بدن و کاهش وزن را بهبود بخشد. اما بسیاری از این مطالعات اولیه بر روی حیوانات انجام شده است و هنگامی که آزمایش های مشابه بر روی انسان انجام شد، نتایج به اندازه کافی مطلوب نبود. محققان حتی مطمئن نیستند که چگونه CLA به کاهش وزن کمک می کند، هرچند که آن را برای سرکوب اشتها و نیز جلوگیری از افزایش اندازه سلول های چربی از طریق آنزیم هایی که به ذخیره سازی چربی کمک می کنند، توجیه می کنند.

در مطالعاتی که کاهش وزن را با CLA در انسان نشان داد، میزان کاهش وزن نسبتا کم بود. به عنوان مثال، یک مطالعه ۲۰۱۲ در مجله تغذیه منتشر شده است که در طی یک دوره ۱۲ هفته، افرادی که CLA مصرف می کنند حدود یک پوند بیشتر در مقایسه با افرادی که CLA مصرف نمی کنند از دست دادند. این کمتر از یک دهم پوند در هفته است. کاهش درصد چربی بدن نیز بسیار کم بود.

مطالعات دیگر نتایج مشابهی داشتند. در یک گزارش سال ۲۰۰۷، محققان نتایج ۱۸ مطالعه را ارزیابی کردند که در آن شرکت کنندگان مکمل را برای یک دوره طولانی مدت (شش ماه تا دو سال) مصرف کردند. دانشمندان گزارش دادند که به طور متوسط ​​افرادی که با CLA مکمل سازی شده بودند کاهش چربی بیشتری نسبت به افرادی که CLA مصرف نکردند،  داشتند و این مقدار کاهش چربی کمتر از یک چهارم پوند در هفته بود.

براساس شواهد موجود در آن زمان، بررسی سال ۲۰۱۵ که در نشریه  تغذیه و متابولیسم منتشر شده است، نتیجه گرفتند که CLA هیچ “اثرات محرک و صحیح سلامتی به عنوان یک غذای کاربردی یا پزشکی ندارد”. و اخیرا تجزیه و تحلیل، مقاله مروری در سال ۲۰۱۹ که ۱۳ مطالعه در مورد افراد دارای اضافه وزن و چاق مورد بررسی قرار گرفت، مشخص کرد که اثر مکمل CLA بر وزن بدن و چربی بدن “از لحاظ بالینی قابل توجه نیست”.

علاوه بر این نتایج ناامید کننده، تحقیقات دیگری نشان می دهد که CLA در بعضی افراد ممکن است مضر باشد. به عنوان مثال، در مردان چاق مبتلا به سندرم متابولیک یا در معرض خطر بالای بیماری قلبی، مکمل CLA سبب ایجاد مقاومت به انسولین، یک مشکل قند خون خاموش که باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت، دیابت نوع ۲ و بسیاری از مشکلات جدی دیگر سلامت، از جمله حملات قلبی، سکته مغزی، و سرطا می شود.

علاوه بر این، ترانس ۱۰، سیس-۱۲،  که جزء کلیدی مکمل هایا  CLA هستند، تأثیر منفی روی قند خون دارند و به طور بالقوه می توانند در توسعه مقاومت به انسولین و آترواسکلروز کمک کند (سخت شدن شریان ها).

عملکرد ورزشی

طرفداران مکمل CLA بیش از استفاده از آن در کاهش وزن معتقدند که می تواند عملکرد ورزشی را به روش های مختلفی افزایش دهد، از جمله تحریک تولید تستوسترون در سلول های لیدیگ بیضه ها. در حالی که این درست است که CLA دارای این اثر است، سطح تحریک به ندرت به افزایش هزینه انرژی یا رشد عضلانی تبدیل می شود.

CLA همچنین در میان ورزشکاران مقاومتی نخبه به عنوان راهی برای حفظ عضلات با کاهش کاتابولیسم و همچنین کاهش چربی بدن و بهبود توده عضلانی در طول تمرین مورد توجه است. با این حال، مکمل سازی ۶۰۰۰ میلی گرم در روز از CLA همراه با ۳۰۰۰ میلی گرم در روز اسیدهای چرب برای چهار هفته به طور قابل توجهی بر کل توده بدن، وزن بدون چربی، توده چربی، درصد چربی بدن، توده استخوان، قدرت، سوبسترای سرم ، یا نشانگرهای عمومی کاتابولیسم در طول تمرین در مطالعات قبلی چشمگیر نبوده است.

به طور کلی، شواهد قانع کننده ای وجود دارد که نشان می دهد CLA عملکرد ورزشی را به نحو قابل توجهی بهبود می بخشد. مهم است توجه داشته باشیم که برخی از مطالعات مزایایی از جمله افزایش قدرت و بهبود ترکیبات بدست آمده، CLA را در ترکیب با کراتین مونوهیدرات، مکمل ایفا می کنند که به طور گسترده نشان داده شده است که افزایش توده عضلانی و قدرت خود را افزایش می دهد.

سایر مزایای سلامت

سایر مزایای سلامتی برای مکمل CLA نیز تا حد زیادی مورد حمایت قرار نگرفته است، از جمله استفاده از آن در درمان دیابت، سرماخوردگی، رینیت آلرژیک (تب یونجه) یا آسم.

سلامت قلب

مطالعات نشان می دهد در حالی که CLA سطح کلسترول را کاهش می دهد، کلسترول HDL نیز کاهش می یابد. HDL چیزی است که به عنوان کلسترول خوب نامیده می شود، بنابراین کاهش HDL چیز خوبی نیست. ، مطالعه مروری سال ۲۰۱۵ نشان داد که در طول مطالعات بالینی چندین اثر مفید و مضر CLA مشاهده شد. به عنوان مثال، شرکت کنندگانی که ۶،۴۰۰ میلی گرم CLA روزانه به مدت ۱۲ هفته مصرف کرده بودندرا مافزایش اندکی در توده بدنی بدون چربی مشاهده کردند،  همچنین کاهش قابل توجهی در HDL و افزایش قابل توجهی در نشانگر مانند پروتئین واکنش گر C،مشاهده کردند که نشانه التهاب است که با خطر ابتلا به حمله قلبی بیشتر است.

سرطان

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که CLA دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند نقش مهمی در سرکوب سلول های سرطانی ایفا کند تا از گسترش سرطان جلوگیری کند، از جمله سرطان سینه و کولورکتال. دیگر مکانیزم های ممکن دیگر شامل مدولاسیون سیگنال های داخل سلولی است؛ هنگامی که سلول ها توانایی پاسخ به سیگنال های دیگر سلول ها را از دست می دهند، ممکن است به سلول های سرطانی تبدیل شوند. مهم این است که توجه داشته باشید  این مزایا اغلب با نوع CLA موجود در غذا و نه مکمل دیده می شود.

عوارض جانبی احتمالی

برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی خفیف تا متوسط ​​داشته باشند، از جمله ناراحتی معده، اسهال، تهوع، خستگی، سردرد و کمر درد. مشکلات گوارشی به طور معمول کاهش می یابد زمانی که مکمل ها با غذا، به ویژه یک پروتئین مانند شیر مصرف شود.

CLA به طور عمده در کبد متابولیزه می شود. در موارد نادر، CLA ممکن است باعث مسمومیت با کبد شود (معمولا در افرادی که مبتلا به بیماری کبدی هستند). دوزهای زیاد همچنین می توانند تجمع چربی در کبد را ایجاد کنند، که منجر به بیماری کبدی چربی، دیابت و سندرم متابولیک می شود.

اسید لینولئیک کونژوگه ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف یک مکمل CLA همراه با یک ضد انعقاد یا دارو ضد التهابی غیراستروئیدی می تواند این اثر را افزایش دهد و منجر به خونریزی شود.

تداخلات دارویی ممکن است عبارتند از:

ایبوپروفن

ناپروکسن

آسپرین

کومادین (وارفارین)

هپارین

لنووکس (انوکساپارین)

پلاویکس (کلوپیدوگرل)

ولتارین (دیکلوفناک)

به خاطر داشته باشید که مکمل های غذایی برای ایمنی مورد آزمایش قرار نگرفته اند و به دلیل این که آنها عمدتا غیرمجاز هستند، محتوای برخی از محصولات ممکن است با آنچه در برچسب محصول مشخص شده متفاوت باشد. همچنین می بایست آگاه باشید که ایمنی مکمل ها در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و کسانی که دارای بیماری های پزشکی هستند و یا در حال مصرف دارو هستند، همیشه مشخص نشده است. شما می توانید راهنمایی در مورد استفاده از مکمل ها در اینجا دریافت کنید، اما اگر شما در مورد استفاده از مکمل های CLA فکر می کنید، ابتدا با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود صحبت کنید. خود درمان یک بیماری و اجتناب و یا تاخیر در مراقبت های استاندارد ممکن است عواقب جدی داشته باشد.

دنبال چه چیزی میگردی

با توجه به نتایج ناامیدکننده مکمل CLA و کاهش وزن و همچنین عوارض جانبی بالقوه آن، برخی محققان پیشنهاد کرده اند که خوردن غذاهایی که به طور طبیعی حاوی CLA هستند، مکمل مناسب برای کاهش وزن و سایر مزایای سلامتی است. برای راهنمایی و مشاوره در زمینه فیتنس می توانید از کارشناسان فیت هلس کمک بگیرید.

ارسال نظر