تو باشگاه تلاش زیادی می‌کنید، پروتئین و گینر (معروف به پروتئین پنیر) باهم مصرف می کنید اما رشدی را احساس نمی‌کنید؟ چند عامل با این موضوع ارتباط دارد که باهم می‌خوانیم

احتمال اول

اینکه شما کالری کافی برای رژیم غذایی‌تان ندارید. این امرمی‌تواند به سبب شیوه زندگی شلوغ، اشتهای ضعیف یا ناشی ازیک سوخت و ساز طبیعی باشد. مهم‌ترین عامل کالری است. اگر کمبود کالری دریافتی دارید، افزایش وزنی هم اتفاق نمی‌افتد.

احتمال دوم

 رژیم تان به اندازه کافی کربوهیدرات ندارد تا اثر آنابولیک انسولین را بهدست به یارید. اگر کربوهیدرات یا چربی کافی در رژیم غذایی نداشته باشید، بدن از پروتئین به‌عنوان انرژی استفاده می‌کند تا به فعالیت ادامه دهد. در این وضعیت مکمل‌ها به شما کمک می‌کند

مکمل ها

مکمل‌های گینر فقط با هدف افزایش وزن  عضله مصرف می‌شوند. اگر شما با مصرف گینر و افزایش کالری دریافتی تون (غذایی کهمی‌خورید) کالری هزینه‌ای را هنگام فعالیت بالا نبرید درصد بالایی از مصرف مکمل و غذا تبدیل به ذخیره‌ی چربی می‌شود نه وزن مناسب عضلات. افزایش متناسب کالری دریافتی یکی از مهم‌ترین عناصر کلیدی برای افزایش وزن مناسب است. بسیاری از افراد به علت سبک زندگی پرمشغله برای افزایش وزن رو به افزایش کالریمی‌برند البته که باید کالری بالا بره اما چقدر؟ کی؟ کجا؟؟؟؟

هدف مصرف – میزان مصرف

گر شما در تلاش برای کاهش وزن و عضله سازی هستید، ومی‌خواهید سنتز عضله کمی سریع‌تر رخ دهد، استفاده از دومکمل پروتئین آب پنیر (گینر) و کراتین گزینه‌های خوبی برای بازسازی عضلات و تقویت تمرینات است، اما مکمل گینر به تنهایی به دلیل اینکه افزایش‌دهنده‌ی وزن است. هنگام تلاش برای از کاهش وزن، کالری دریافتی شما رو به یک کالری مازاد تبدیل می کنه و چربی بدن شما به هیچ‌وجه از بین نمی‌رود.عمدتاً مصرف این مکمل برای ۳ گروه از افراد در نظر گرفته شده:

افرادی که زندگی پر مشغله دارند و نمیتونن یه درستی ۶ وعده غذایی مصرف کنند.

افرادی که کم اشتها هستند و نمی توانند نیازهاای کالری شان را برای رشد به دست بیاورند.

آخرین گروه،  Hardgainers  سخت وزن گیر ها هستن( کسانی که با شرایط نرمال به راحتی افزایش وزن ندارند )

Hardgainers افرادی هستند که نه تنها مشکل عضله سازی دارند، بلکه کاهش چربی عضلات برایشان سخت است. Hardgainers باسوخت وساز سریع و چربی بدن نسبتاً کم  در دامنه‌ی طبیعی طبقهبندی می‌شوند. بنابراین اگر بعد از رسیدن به اهداف کالری مناسب، شما با داشتن عضله با تن عضلانی مناسب مشکلی داشته باشید یابه راحتی نتوانید در  زمان  مناسب افزایش وزن داشته باشید مصرفگینر به شما توصیه می‌شود.

حتما بخوانید

مکمل سیترولین یا غذاهای حاوی سیترولین به چه صورت عمل می کنند

مکمل ورزشی کراتین مونوهیدرات و ترکیبی چیست؟

هنگامی‌که به هدف افزایش وزن رسیدید یا کاهش چربی بدن در اطراف عضلات اتفاق افتاد وقتش است که بطری گینر رو کنار بذارید تا زمانی که دوباره موردنیاز باشد.

در پودر پروتئین گینر، پروتئین آب پنیر وجود داره که مقدار پروتئینخالص‌تر بدون کالری و کربوهیدراتی که نیاز دارین رو به شمامی‌دهد. اصالت این مکمل رو میشه به راحتی تشخیص داد، چراکهفرمول‌های کالری سنج کربوهیدرات رو بالاتر نشون می‌ده از مزیت دیگه ی این پروتئین محبوب آینه که با مواد پروتئینی دیگه قابلترکیب و میل کردنه.

البته برخی از فرمول‌های افزایش وزن وجود دارد که پروتئین آب پنیرمؤثر قرار نمی‌گیرد و بیشتر  کربوهیدرات و کراتین در این نوع افزایش وزن ایفای نقش می‌کنند. این دسته از مکمل‌ها پس از تمرین وارد جریان خون با گلوکز می‌شوند تا مواد مغذی رو به عضلات برسانند و باعث رشد بهتر شوند.

کراتین

کراتین جریان خون رو بهبود می‌دهد و آب رو از پلاسمای خونمی‌گیرد و آن را به عضلات منتقل می‌کند تا شما دیرتر خسته شوید، عضلات بیشتر کار کنند، چربی سوزی بالا بره و این بعث رشد عضله می‌شود. برای افرادی که از  این  مکمل‌ها در چند هفته اولاستفاده می‌کنند نباید بیشتر از ۲–۳ کیلو (۵ تا ۸ پوند) افزایش وزن پیدا کنند. اما توجه داشته باشید  به علت افزایش احتباس آب در بدن در اثرمصرف گینر، افزایش وزن در هفته‌های اول مصرف رو جدی نگیرید تقریباً از هفته‌ی سوم به بعد افزایش وزن شما، افزایش واقعی وزن عضلاتتان هست.

سخن اخر

سفر ساختن یک فیزیک بدنی، طولانی است و با بسیاری ازضربه‌ها و جاده‌های سخت همراه است به خصوص برای افرادی که زندگی پر مشغله، اشتها ضعیف و یا سوخت وساز سریع مثلرعد و برق خوردن را در پیش گرفته‌اند، ساختن بدن ایده آلسخت‌تر است اما در نهایت شما باید با توجه به بدن متفاوت خودنیازهای آن را برطرف کنید  و از روی میل خود رژیم نگیرید و یامکمل مصرف نکنید. بحث تجویز تمرین و رژیم غذایی پیچیده است ازاین رو باید زیر نظر متخصص این رشته تمرین کنید.

ترجمه و تعدیل: پریان آزاددرخت: کارشناس علوم ورزشی

ارسال نظر