کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند که زنان بعد از زایمان فعالیت بدنی را بعد ار رسیدن به وضعیت ایمن پزشکی و جسمانی از سر بگیرند. علاوه بر این، آکادمی آمریکایی اطفال توصیه می کند تمام زنان در طول سال اول زندگی شان به اطفال شیر دهند. بنابراین، تأثیر تمرین بر حجم و ترکیب شیر و در نتیجه رشد و سلامت نوزادان باید مورد توجه قرار گیرد. نتایج مطالعات انجام شده بر روی زنان شیرده نشان می دهد تمرین آمادگی هوازی، لیپید پلاسما و پاسخ انسولین را بهبود می بخشد و بر ترکیب و حجم شیر مادر یا رشد نوزاد تاثیر نمی گذارد. در این مطالعات، پروتکل ورزش زیر مورد استفاده قرار گرفت.

مطالعات انجام شده در زنان شیرده

 پس از آنکه زنان از پزشکان خود مراقبت های پزشکی دریافت کردند.تمرین چهار تا شش هفته پس از زایمان آغاز شد. جلسات تمرینی ابتدا ۱۵ دقیقه بود و سپس دو دقیقه در هر روز افزایش می یافت.  زنانی که ورزش می کنند (پیاده روی، دویدن یا رقص هوازی) به مدت ۴۵ دقیقه در روز و چهار تا پنج روز در هفته انجام شود. از آنجا که تغییرات فیزیولوژیک حاملگی به مدت ۴ تا ۶ هفته پس از زایمان ادامه می یابد، زنان باید به تدریج شروع به ورزش کنند.

تاثیر تمرین مقاومتی بر تراکم استخوان هنگام شیردهی

علاوه بر مزایای ورزش هوازی، اخیرا اثرات مفید تمرین مقاومتی بر تراکم معدنی استخوان در زنان شیرده گزارش شده است.  در طی شیردهی حدود ۲۰۰ میلی گرم کلسیم به هر شیر مادر منتقل می شود. این  حدود ۳ تا ۹ درصد کاهش تراکم مواد معدنی استخوان در ستون فقرات کمری را درپی دارد. توده استخوانی معمولا هنگامی که نوزاد از شیر گرفته می شود  به سطح پیش از بارداری می رسد، اما در همه زنان  اینطور نیست.

 ما به صورت تصادفی زنان شیرده، را به مدت ۴ هفته پس از زایمان به یک گروه تمرینی که شامل تمرین هوازی و تمرین مقاومتی به مدت سه روز در هفته یا یک گروه غیرفعال. پس از ۱۶ هفته طراحی کردیم ، گروه تمرینی ۴/۸درصد از تراکم معدنی استخوان ستون فقرات کمری خود را  در مقایسه با ۷ درصد در گروه غیرفعال از دست داده بودند.

در حالی که ورزش وضعیت سلامت را بهبود می بخشد، ورزش به تنهایی – بدون محدودیت کالری –  کاهش وزن را تسریع نمی کند . بنابراین، ما تأثیر محدودیت انرژی و برنامه تمرینی ده هفته ای را بر رشد نوزادان در زمان اضافه وزن، زنان باردار شیرده چهار هفته بعد از زایمان بررسی کردیم . نتایج ما نشان می دهد که یک بار شیردهی صورت گیرد، زنان با وزن بیش از حد می توانند مصرف انرژی را تا ۵۰۰ کیلوکالری در روز افزایش دهند تا کاهش وزن نیم کیلوگرم را در هفته افزایش دهند. در حالی که این مطالعات ایمنی و اثربخشی تمرین متوسط و کالری را در طول شیردهی تعیین کرده اند، تحقیقات بیشتری برای تعیین موثرترین راه برای اجرای این تغییرات شیوه زندگی در طول دوره پس از زایمان ضروری است.

ترجمه: توسط یک فیزیولوژیست ورزش

منبع : کالج پزشکی ورزشی آمریکا

ارسال نظر