menusearch
fithealth.ir

سالمند چه ورزش هایی باید انجام دهد؟

جستجو
جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۴:۲۷
۱۳۹۹/۳/۱۳ سه شنبه
(0)
(0)
سالمند چه ورزش هایی باید انجام دهد؟
سالمند چه ورزش هایی باید انجام دهد؟

 

سالمندی دوره ای از زندگی هست که مانند بقیه دوران زندگی برای مان اهمیت دارد حتی چه بسا بیشتر.در این دوران با چالش مختلفی روبرو می شویم از جمله این چالش ها عبور از دوران جوانی ، مستقل بودن ، انجام کارهای روزانه، سرحال بودن مثل همیشه و غیره ... است. اما چطوری می توان از این چالش ها با موفقیت عبور کرد. یکی ازراه های مبارزه با این چالش ها انجام فعالیت ورزشی است. اما برای این کار باید چه ورزش هایی انجام داد. خیلی ها بر این باورند که هر ورزشی می توان انجام داد. 
بدن انسان متشکل از دستگاه های مختلفی است که در مقابل هر محرک خارجی و داخلی از خود واکنش نشان می دهد،. هر قدر این محرک خوب باشد پاسخی که بدن می دهد خوب است و هر اندازه که محرک بد باشد، پاسخ بدن شما بد خواهد بود. همانطور که می دانید فعالیت ورزشی در دوره سالمندی معجزه می کند و فرد زندگی روزانه را با خوشی و شادی ادامه می دهد. پس شما باید استرس خوب به بدنتان وارد کنید حال اگر این استرس ورزش است باید به خوبی کنترل شود. و باید به چند عامل خیلی مهم توجه شود.
تفاوت های فردی 
بدن هر انسان با انسان دیگر تفاوت هایی دارد که این به ژنتیک افراد بر می گردد و فیزیولوژی بدن همه با همدیگر متفاوت است. ما در بدن هیچ نقطه ثابتی نداریم که بگوییم خوب است ما ازیک نسبت صحبت می کنیم. مثلا دمای مطلوب بدن انسان حول و حوش 37 درجه است اما دمای همه افراد صرفا 37 درجه ثابت نیست یا مثلا مقدار جذب پروتئین، میزان سوخت و ساز، استخوان بندی و تیپ بدنی هر فرد با دیگری تفاوت دارد. پس قدم اول در تجویز فعالیت ورزشی مناسب ارزیابی و شناخت فیزیولوژیکی از بدن شماست. 


جنسیت 
زن و مرد فیزیولوژی بدنی خاص خودشان را دارند. مرد و زن به لحاظ نیمرخ هورمونی باهم تفاوت دارند زنان بدن هایی ظریف تر و مردان بدن هایی عضلانی تری دارند. اما با افزایش سن و یائسگی در زنان نیمرخ هورمونی تغییر می کند و زنان مستعد بیمارهای سندرم متابولیکی، پوکی استخوان و .. می شوند که این به تغییرات هورمون استروژن در زنان بر می گردد در مردان سالمند عضلات ضعیف تر می شوند  و سارکوپنیا غالب می شود باید در تمرین ویژگی های جنسیتی در نظر گرفته شود تا برنامه تمرینی موثر واقع گردد.


امکانات 
امروزه با کمترین امکانات می توان فعالیت ورزشی انجام داد. افرادی که به باشگاه دسترسی دارند که بهتر است اما افرادی که به باشگاه دسترسی ندارند می توانند در خانه تمرین کنند. خیلی از افردا سالمند از حضور در باشگاه سرباز می زنند به این دلیل است که پارتنر خوبی برای انجام فعالیت بدنی ندارند و از انجام ورزش در محیط باشگاه خجالت می کشند. شما می توانید با مربی شخصی در منزل تمرین کنید و از فواید تمرین همانند باشگاه بهره مند شوید. 
تمرین براساس آستانه تحریکی بدن
همانطور که قبلا گفته شد بدن هر فرد با بدن فردی دیگر تفاوت دارد. تمرین ورزشی هم به همین شکل است یعنی هر تمرین برای یک فرد است. نمی توان برای همه یک نسخه تمرینی یکسان پیچید. ضمن اینکه این مورد در دوره سالمندی خیلی مهم است و تمام بیماری های و وضعیت بدن فرد باید در نظر گرفته شود. تمرین زمانی موثر واقع می شود که در استانه تحریکی بدن فرد باشد. طبیعتا تمرینی که یک فرد حوان و ورزشکار انجام می دهد برای یک فرد سالمند و پیر مناسب نیست. کوچکترین تحرک و تمرین می تواند بدن یک سالمند را به واکنش وادار کند و شدت و مدت تمرین خیلی مهم است. لطفا بحث تمرین در دوره سالمندی را شوخی نگیرد تجویز اشتباه می تواند خسارات جبران ناپذیری به بدن وارد کند. حتما در این زمینه با یک متخصص ورزشی مشورت کنید و کمک بگیرید.
جمع بندی
بدن با افزایش سن رو به پیری می رود و سلول های بدن پیر می شوند فارغ از بحث سن تقویمی این سن فیزیولوژیکی و بیوژیکی هست که مهم است. شما با انجام فعالیت ورزشی مناسب می توانید بدن تان را در سطح ایده ال حفظ کنید و از زندگی لذت ببرید.
نویسنده: مجتبی حسنی سنگانی (متخصص فیزیولوژی ورزشی و مربی فیتنس )
برای مشاوره با بنده می توانید از طریق واتس آپ و تلگرام به صورت تلفنی با شماره 09330544059 ارتباط برقرار کنید.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

پرسش های متداول

پرسش های متداول

هرگونه پرسش از فیت هلس در این قسمت پاسخ داده شده است