menusearch
fithealth.ir

آتروفی عضلانی : علائم و علت آن و رژیم غذایی و تمرینی برای بهبود آن چیست؟

جستجو
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵:۳۲
۱۳۹۹/۳/۸ پنج شنبه
(0)
(0)
آتروفی عضلانی : علائم و علت آن و رژیم غذایی و تمرینی برای بهبود آن چیست؟
آتروفی عضلانی : علائم و علت آن و رژیم غذایی و تمرینی برای بهبود آن چیست؟

 

آتروفی عضلانی یک اصطلاح پزشکی است که به عنوان کاهش توده عضلانی تعریف می شود. معمولاً دو نوع آتروفی عضله وجود دارد. آتروفی ناشی از کم تحرکی و آتروفی نوروژنیک. هر دو ظاهر مشابه اند، اما اختلاف قابل توجهی در علت کاهش توده عضلانی بین آنهاست. آتروفی نوع اول، از دست دادن عضلات ناشی از فقدان فعالیت بدنی است، درحالی که دومی ناشی از مشکلات نرونی- عصبی است که به عصب و عضله مربوط می شود. از این رو توصیه می شود به نقش عصلات در بدن توجه کنید.

چه چیزی باعث آتروفی عضلانی می شود؟

به نظر میرسد که اتروفی عضلانی امروزه از شایعترین نوع التهابات عضلانی است. افراد مسن بیشتر تحت تأثیر این عارضه قرار می گیرند.
آنها معمولاً ضعیف هستند و قادر به خارج شدن از تختخواب برای ورزش کردن عضلات خود نیستند، که همین امر منجر به هدر رفتن عضلات می شود. یکی دیگر از عوامل دخیل شایع شیوه زندگی آرام است که هرگونه فعالیت بدنی شدید را از بین می برد. اکثر مردم به این شیوه زندگی پایبند هستند و تمایلی به تغییر ندارند، گرچه کمی ورزش لازم است تا به این عارضه دچار نشد.
آتروفی عضلانی نوروژنیک بسیار کمتر است اما درمان آن بسیار مشکل است. در این مورد اغلب علت آن آسیب یا تخریب عصب هایی است که عضلات را تأمین می کنند.
بیماری های شناخته شده ای هستند که باعث آتروفی عضلانی می شوند و عبارت اند از بیماری MS، بیماری لوگرینگ، و سندرم گیلن باره، که اغلب شرایط غیرقابل برگشت را ایجاد می کنند. آسیب به اعصاب خاص نیز می تواند  منجر به  اختلال در اعصاب عضلانی شوند ، مانند فتق دیسک. تحت فشار قرار گرفتن اعصاب نیز می تواند منجر به آتروفی عضلانی شود مثل سندرم تونل کارپال مچ دست .( عصب کف دست که در اثر التهاب یا همان فشرده شدن عصب باعث آتروفی عضلات کف دست و اختلال در عملکرد آن می شود.
علل دیگر آتروفی عضلانی عبارتاند از:
دیستروفی عضلانی و سایر بیماریهای عضلانی
آرتروز
آرتریت روماتوئید
سوختگیهای سطحی تا عمیق
درمان طولانیمدت کورتیکواستروئید
سوءتغذیه

علائم عضلات آتروفی چیست؟

 علائم عضلانی آتروفی اغلب به شرایط زیر بستگی دارد که موجب کاهش توده عضلانی می شود. علاوه بر این، گروه های عضلانی خاصی که تحت تأثیر قرار می گیرند هم از عوامل تعیین کننده ای هستند که  تعیین می کنند درنهایت چه نوع علائمی ظاهر شوند. بااین حال، بعضی از نشانه ها و علائم آتروفیک عضلانی به شرح زیر هستند.

عضلات ضعیف

به علت از دست دادن قدرت عضلانی ، عضلهی قوی به  یک عضله ی شل و ول  تبدیل می شود. بیماران مبتلا به این  آتروفی عضلانی ممکن است برای درمان حتی تمرینات پای های مانند بلند کردن اشیاء را انجام دهد این تمرینات ساده برای آنها ممکن است بسیار دشوار هم باشد.

آسیب عضلانی

می تواند منجر به ایجاد یک وضعیت ایستا و بی حرکت شود که در طول زمان بیشتر ، محل آسیب برجسته تر می شود و حتی ممکن است در نشستن و ایستادن فرد اختلال ایجاد کند
سکته مغزی و حمله قلبی
 در این موارد بیماران اغلب احساس ناگهانی افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه و ضعف فعالیت بدنی را تجربه میکنند. این ممکن است به دلیل  عملکرد ضعیف قلب در پمپاژ خون و همچنین به دلیل سالهای غیرفعال بودن فیزیکی و کلی باشد . عملکرد نامتعادل قلب باعث آسیب به تمام ارگانهای بدن میشود. 
درد: حرکات سادهی اندام آسیبدیده  برای کسانی که تحت تأثیر آتروفی عضلانی قرار دارند بسیار دردناک میشود.
سایر علائم احتمالی عبارتاند از:
سستی یا سوزش در بازوها یا پاها
سختی حرکت اندامها
ضعف حرکتی و بیحسی در ناحیه آسیبدیده
گامبهگام پیادهروی و صحبت کردن، از دست دادن حافظه، سوزنی شدن یا ضعف اندامها
 بیتعادلی و هماهنگی ضعیف
از دست دادن هماهنگی عضلانی
مشکلات تعادل و سقوط
دشواری صحبت کردن و بلع
ضعف عضلات صورت

تشخیص آتروفی عضلانی

اغلب فقط یک معاینه بالینی موردنیاز است تا تعیین کند آیا آتروفی عضلانی اتفاق افتاده است یا خیر .
 بااینحال، میتوان چندین تست را برای شناسایی هرگونه علت احتمالی پیشنهاد داد:
تست های رادیولوژیکی:
شامل تست تصویربرداری از قبیل MRI، CT و اشعه ایکس است که همه آنها برای تأیید حضور آتروفی عضلانی تأییدشدهاند. آزمایشهای تصویربرداری مانند این میتوانند برای بررسی ساختارهای استخوانی و عضلات و هرگونه اختلال احتمالی  مورداستفاده قرار بگیرد، حتی  بررسی ظرفیت عملکردی عضلات را میتوان با استفاده از یک تست به نامPET) اسکن) توموگرافی از طریق انتشار پوزیترون انجام داد.

آزمایش خون

 از این طریق برای پیدا کردن معیارهای خاص متابولیکی و ژنتیکی که ممکن است به علت بالقوه آتروفی عضلانی اشاره کند ، میتوان به نتیجهی قابل اتکایی دست یافت
مطالعات الکترومیوگرافی و وضعیت عصبی:
برای ارزیابی فعالیت الکتریکی عضلات و انتقال مورد استفاده قرار میگیرد.

بیوپسی عصب یا عضله

گاهی اوقات نیاز به تایید تشخیص برخی از دیستروفی عضلانی است.

درمان آتروفی عضلانی

درمان آتروفی عضلانی عمدتاً بر تقویت عضلات آسیب دیده و کاهش درد مرتبط با آن تمرکز خواهد کرد. با توجه به اینکه همه موارد آتروفی عضلانی یکسان نیست، اغلب برنامههای درمان اغلب بهصورت فردی به افراد اختصاص داده میشوند. موارد زیر فقط نمونههایی از درمان آتروفی عضلانی است.

فیزیوتراپی

 شایعترین درمان برای آتروفی عضلانی، کمک به تقویت عضلات آسیبدیده و همچنین عضلات دیگر بدن است. فیزیوتراپی را میتوان از طریق جلسات تمرین با یک درمانگر فیزیوتراپی یا آموختن در خانه انجام داد. بااینحال، فیزیوتراپی تنها زمانی مؤثر است که مرتباً و بهوقت انجام شود.

داروها

 شامل استفاده از داروهای ضد درد و ویتامینهای مختلف ضروری هست.

الکتروتراپی

با استفاده از برق برای تحریک فعالیت عضلانی استفاده می شود. این روش درمان باید به دنبال حرکت عضلانی برای اطمینان از نتایج خوب باشد.

فعالیتهای روزانه

 این فرم درمان مخصوصاً برای کسانی که در رختخواب هستند و قادر به انجام وظایف جسمی شدیدتری نسبت به بیماران کم توانتر هستند، مفید است. که شامل فعالیت های قابل کنترل مانند غلت های کششی بر روی تخت که به سادگی لباس تا کردن یا حتی به سادگی برش سبزیجات است ، باشد. اینگونه بیماران تشویق می شوند تا این فعالیت ها را به صورت روزانه انجام دهند تا قدرت خود را در طول زمان افزایش دهند

 درمانهای جایگزین

ممکن است شامل درمان هایی مانند ماساژ کایروپراکتیک، طب فشاری یا طب سوزنی باشد . این فرمها درمان بسیار فردی هستند و هیچگونه منافعی را تضمین نمیکنند، اما ممکن است باعث تحریک عضلات شوند.


رژیم آتروفی عضلانی

خوردن مقدار زیادی پروتئین
 خوردن رژیم غذایی غنی از پروتئین، کلید بهبود کیفیت عضلات، ایجاد فیبرهای عضلانی جدید و حفظ توده عضلانی است. برای مردان بالغ توصیه می شود حدود ۵۶ گرم پروتئین در روز مصرف کنید، درحالی که زنان بالغ توصیه می کنند مصرف حدود ۴۶ گرم در روز باشد. غذاهای حاوی پروتئین شامل پروتئین بوقلمون، ماهی، پنیر، توفو، گوشت گاو نر، لوبیا، تخم مرغ، ماست، محصولات لبنی و آجیل است.
مصرف کربوهیدرات خود را افزایش دهید
 منبع اصلی سوخت برای عضلات و بدن شما به عنوان یک کل کربوهیدرات (گلوکز یا همان قند ساده است) و به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل توصیه می شود. عضله سازی نیاز به انرژی دارد و توصیه می شود که حداقل ۴۵ تا ۶۵ درصد کالری مصرفی خود را از کربوهیدرات استخراج کنید. گزینه های عالی عبارت اند از میوه ها و سبزیجات، دانه های کامل، ماست ساده و شیر. میتوان از مقادیر قابل قبول فیبر و بدون قند مرکب استفاده کرد.
خوردن چربیهای خوب
 مانند اسیدهای چرب امگا ۳: این چربیهای خوب با دخالت در روند التهاب باعث جلوگیری از تجزیه عضلات میشوند. توصیه میشود هر روز یک تا دو گرم اسید چرب امگا ۳ مصرف کنید. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتاند از ماهی ساردین، ماهی قزلآلا، سویا، بذر کتان، گردو، توفو، جوانه بروسل، گلکلم، میگو.

تمرین برای درمان آتروفی عضلانی

مربی شخصی خود را پیدا کنید
ممکن است انجام بسیاری از فعالیتهای شدید فیزیکی لازم برای کمک به افزایش توده عضلانی دشوار باشد. این است که در اینجا کمک از یک مربی شخصی برای بهبود و برگشت دادن اثرات آتروفی عضله مفید باشد. مربی شخصی می تواند شما را از طریق تمرینات مختلف راهنمایی کند، انگیزهای ارائه دهد و بهترین کار را برای جلوگیری از آسیب رساندن به شما انجام دهد.
شروع آسان
مهم است که به یاد داشته باشید که درحالیکه ذهن شما ممکن است هنوز اعتقاد داشته باشد که شما قوی هستید، عضلات تضعیف شده در این صورت شروع آهسته از آسیبهای بیشازحد خود جلوگیری میکند
شروع تمرینات با آب
این فرم ورزش میتواند درد عضلانی خسته را کاهش دهد، عضله آتروفی ز را در حرکت تسریع ببخشد ، حافظه عضلانی را بازسازی کند، و آرامش را تحمیل کند. تمرینات آب نیز درد مفاصل شما آسانتر می شود
پیادهروی در استخر
با استفاده از مقاومت ناشی از آب، میتوانید اندامهای پایین بدن خود را در کاهش خطر ابتلا به آسیب، کمک دهید با ۱۰ دقیقه  قدم زدن درآب درون ارتفاع  کم تا حدود کمر شروع کنید. همانطور که پیشرفت میکنید، برای ایجاد مقاومت بیشتر، میتوانید هالوژن های آب و یا دستها را اضافه کنید
اصطلاح  درب آسانسور را بکشید
خود را در مقابل دیوار استخر قرار دهید و هر دو پا را در پایین قرار دهید. در  همان حال زانوهای خود را به حالت زانو بلند بالا بیاورید
. یکبهیک، زانوی خود را به ارتفاع بالا ببرید. این کار را برای ۱۰ بار تکرار در هر پا انجام دهید و سپس آن را تغییر دهید. اضافه کردن تکرار بیشتر و تنظیم به میزان آسیب شما بستگی دارد.
فشار آب
  به سمت دیوار استخر با ارتفاع آب تا کمر بایستید و دستان خود را بالا ببرید طوری که انگار بخواهید بدن خود را از آب بیرون بکشید چند ثانیه صبر کنید و سپس به همان حالت به آرامی خود را به سمت میانه ی استخر ببرید.
تمرینات با استفاده از وزن بدن:
 در این فرم ورزش نیاز به هیچ تجهیزات سنگینی نیست. بعضی از بهترین تمرینات بدنی که میتوانید با سرعت خود شما و وزن خودتان است تا به ساخت عضلاتتان کمک کنید ازجمله :
استقامتی
اول مستقیم بایستید و سپس به حالت صندلی دربیایید این تمرین را بسته به توان خود ، طولانی در چند ست تکرار کنید.
 لانگز
پاهای خود را در یک موقعیت عرضی قرار دهید و سپس با پای راست به سمت جلو در طول یک گام بردارید، زانوی همین پا را به حالت ۹۰ درجه درآورید. در همین حال باسن خود را به عقب و پایین بیاورید.  و پای مخالف را به سمت عقب کشیده نگهدارید برای خنثیسازی فشار از روی لگن و ستون مهرهها وضعیت لگن حائز اهمیت است
سه سر بازو دیپ
با استفاده از یک صندلی محکم، مستقیماً در جلوی آن روی زمین نشسته و هر دو پا به سمت راست بیرون می روند. حالا با استفاده از هر دودست، به صندلی پشت سرخود فشار دهید، سپس دوباره به عقب برگردید.
شکم کرانچ
هر دو دست را در پشت سر خود قرار دهید و شانههای خود را به سمت سقف بکشید تا به “نیمه نشستن” برسید. تا جایی که می توانید این تمرین را در چند ست مشخص  تکرار کنید.
بیماری آتروفی عضلانی میتواند بهشدت ناتوانکننده باشد، به خصوص در سالمندان. بااین حال، ممکن است بر جوانان مبتلا به نوع خاصی از بیماری های ژنتیکی نیز تأثیر بگذارد. اگر شما نگران هستید که از آتروفی عضلانی رنج می برید و یا نیاز به کمک در انجام تمرینات دارید، جستجوی پزشک یا فیزیوتراپیست آموزش دیده می تواند به شما در پیدا کردن بهترین درمان برای وضعیت خاص شما کمک کند.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

پرسش های متداول

پرسش های متداول

هرگونه پرسش از فیت هلس در این قسمت پاسخ داده شده است