menusearch
fithealth.ir

هرچه ورزش می کنم لاغر نمی شوم 

جستجو
جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۱:۳۲
۱۳۹۹/۳/۱۵ پنج شنبه
(0)
(0)
هرچه ورزش می کنم لاغر نمی شوم 
 هرچه ورزش می کنم لاغر نمی شوم 

 

خیلی از افراد با بدن چاق وارد باشگاه می شود. و دوست دارند چاقی را کم کنند. همه افراد زیبا هستند اما همیشه افراد از ظاهرشان شکایت دارند، چون انسان موجودی کمال گرا است و به دنبال زیبایی است. خیلی وقت است باشگاه می روی ولی هیچ تغییری احساس نمی کنی و هم اکنون افسرده شده ای و با خودت می گویی من تغییر نمی کنم. به راستی دلیل عدم تغییر چیست؟ چرا به باشگاه می رویم؟ ولی هیچ تغییر ظاهری رخ نمی دهد و خوش اندام نمی شویم. برای جواب دادن به این سوال چند مورد را باهم بررسی می کنیم که به شما کمک می کند تا این پازل را حل کنید.
ورزش و پاسخ بدن 
وقتی به تازگی فعالیت ورزشی را شروع می کنید بدن به فعالیت ورزشی پاسخ می دهد. این پاسخ به صورت تغییرات فیزیولوژیکی است. به عنوان مثال ضربان قلب شما بالا می رود، بدنتان شروع به عرق ریزی می کند، نفس نفس می زنید و خسته می شوید. اما با ادامه فعالیت ورزشی به صورت چند جلسه در هفته بدنتان با فعالیت ورزشی تطبیق پیدا می کند و اصطلاحا می گویند با فعالیت ورزشی سازگار شدید.

شما یک ماه تمرین می کنید، می بینید همان تمرین روز اول را به راحتی و با کمترین خستگی انجام می دهید. این نشان دهنده این است که سیستم های فیزیولوژی بدن آماده تر شده اند و بدن مثل قبل ضربان قلبش بالا نمی رود و نفس نفس نمی زنید مگر اینکه شدت فعالیت ورزشی را زیاد کنید. این وضعیت یک تغییر فیزیولوژیکی هست که هیچ وقت شما احساس نمی کنید فعلا شما صد قدم از فردی که فعالیت نمی کند، به لحاظ سلامتی جلوترید و از این بابت جای شکرگزاری دارد. آیا تابحال به این قضیه فکر کرده بودید؟ اگر نکرده اید بیشتر فکر کنید.
تفاوت های فردی
بدن همه ما با همدیگر به لحاظ ژنتیکی و فیزیولوژیکی و ریخت شناسی تفاوت دارد و از فردی  به فرد دیگر متغیر است و بدن افراد به محرک های خارجی و داخلی پاسخ های متفاوت نشان می دهد. مثلا فردی در مواجه با یک مسئله عصبی می شود و واکنش پرخاشگرانه نشان می دهد که به فعالیت دستگاه عصبی بر می گردد اما فردی دیگر ممکن است با مواجه با همان مسئله واکنش منطقی و آرام نشان دهد که این واکنش هم به فعالیت عصبی برمی گردد و همه افراد خون را به مقدار مساوی در هر ضربان پمپاز نمی کنند که به عوامل مختلفی برمی گردد که ناشی از تفاوت های فیزیولوژیکی فردی هست.

همه افراد شکل ظاهری یکسان ندارند برخی قدبلند کشیده ، برخی کوتاه قد و توپر ،برخی عضلانی اند که به این قضیه تیپ بدنی می گویند. بعضی افراد دارای ژن های هستند که بقیه ندارد و هرفرد می تواند دربرخی از ویژگی ها نسبت به بقیه برتر باشد، قرار نیست همه افراد با انجام یک تمرین مشابه به وضعیت ایده ال بدنی و اندامی فیت برسند که متاسفانه این قضیه را در باشگاه زیاد شاهد هستیم که مربی برای همه شاگردها یک برنامه تجویز می کند.
اختلال در وضعیت فیزیولوژی بدن
من به عنوان مربی همیشه از شاگردانم در خواست می کنم حتما آزمایش خون بدهند. در آزمایش بعضی از عوامل ناکارآمدی برنامه مشخص می شود مثل کم کاری و پرکاری تیروئید که ناشی از عدم تعادل هورمونی بدن است. کمبود انرژی هنگام فعالیت ورزشی به کمبود آهن و بقیه الکترولیت های بدن برمی گردد. آیا تابحال به این قضیه فکر کرده اید یا مربی از شما خواسته است. متاسفانه خیلی از افراد گول ظاهر مربی را می خورند چون مربی اندام خوبی دارد دلیل نمی شود که مربی خوبی باشد. شما باید همیشه به دنبال مربی خوب باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
تغذیه
خیلی ازشماها تمرین می کنید اما به بحث تغذیه قبل از فعالیت ورزشی و هنگام و بعد از ان توجه نمی کنید تغذیه فاکتور خیلی مهمی در رسیدن به اندام و بدن ایده ال است. فردی که می خواهد کاهش وزن داشته باشد نباید کالری مصرفی اش از کالری هزینه ای هنگام ورزش بیشتر باشد. خب من که ورزش می کنم تغذیه ام مناسب است، چرا وزن کم نمی کنم؟ متاسفانه باید بگویم که تغذیه شما مناسب نیست.

 

درست است شما فعالیت ورزشی انجام می دهید و کالری می سوزانید اما چند برابر کالری که می سوزانید، مصرف می کنید و این باعث می شود شما به هدف تان نرسید دلیلش این است که شما اطلاعی از مقدار کالری مواد غذایی ندارید. درمورد شاخص قندی نمی دانید. باید بدانید قبل و بعد تمرین چه غذاهایی و با چه شاخص قندی مصرف کنید. فراموش نکنید در کنار تمرین، تغذیه جز واجبات برای رسیدن به بدن خوش اندام است. اگر قرار باشد سهم تمرین  و فعالیت ورزشی را در کاهش وزن را بدانید 70درصد تغذیه و 30 درصد تمرین در کاهش وزن نقش دارد.
تمرین مناسب 
با توجه به عامل تفاوت فردی و و ضعیت فیزیولوژیکی باید تمرین مناسب تجویز شود. شاید شما تمرینی که انجام می دهید هیچ تاثیری بر بدن ندارد. فردی روزی یک ساعت پیاده روی می کند اما تاثیری بر بدنش ندارد. دلیلش چیست ؟ تمرینی که این فرد انجام می دهد به حدی نیست که بدن را تحریک کند. پس تمرین که انجام می دهید باید درآستانه تحریکی بدن باشد تا موثر واقع شود. باید تمرین شدت و حجم مناسبی داشته باشد تا باعث استرس متابولیکی و مکانیکی و هورمونی بربدن شود تا عضله سازی و بقیه اتفاق های خوب بیفتد.

تمرین یک سالمند با یک فرد جوان یا یک ورزشکار فرق دارد هر کدام شرایط خاص خودشان را دارند و آستانه تحریکی متفاوتی دارند شاید یک تمرین بسیار سبک بدن یک سالمند را تحریک کند اما بدن یک فرد جوان را تحریک نکند به یاد داشته باشید تمرین نامناسب می تواند ضررهای جبران ناپذیری بر بدن وارد کند. 
توقع معقول 
قرار نیست با ده جلسه تمرین، بدنی مشابه فلان سلبریتی یا مدل داشته باشید. مطمنئا شما به اندازه تلاشتان نتیجه می گیرد. همیشه که نباید تفاوت های ظاهری را حس کرد در جلسه های اول شما تفاوت های درونی و فیزیولوژیکی را احساس می کنید که بسیار عالی است. بعد از دو دوره تمرین یا حتی بیشتر تفاوت ظاهری بیشتر نمود پیدا می کند  که به شکل عضله سازی و فرم گرفتن قسمت های مختلف بدن است امیدوارم توانسته باشم به سوالاتتون پاسخ داده باشم. خیلی ازافراد توقع دارند بدنی باربی داشته باشند در حالیکه تیپ بدنی اندومورف دارند شما همیشه باید بدنتان را با خودتان مقایسه کنید و پیشرفت را نسبت به وضعیت بدنی قبلی تان بسنجید.
جمع بندی
اگر هدف تان رسیده به بدن خوش اندام هست تمام عوامل ذکر شده که می تواند بر تمرین و نتیجه آن تاثیر بگذارد، باید آنالیز شود.  
نویسنده: مجتبی حسنی سنگانی(فیزیولوژیست ورزشی . مربی فیتنس و تناسب اندام)
برای مشاوره وتجویز برنامه می توانید از طریق تلگرام ، واتس آپ،تلفنی با شماره 09330544059 درتماس باشید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

پرسش های متداول

پرسش های متداول

هرگونه پرسش از فیت هلس در این قسمت پاسخ داده شده است