menusearch
fithealth.ir

فواید تمرین هوازی یا کاردیو بر سیستم قلبی عروقی ، عصبی و متابولیکی

جستجو
دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۱:۳۰
۱۳۹۹/۳/۳ شنبه
(0)
(0)
فواید تمرین هوازی یا کاردیو بر سیستم قلبی عروقی ، عصبی و متابولیکی
فواید تمرین هوازی یا کاردیو بر سیستم قلبی عروقی ، عصبی و متابولیکی

مزایای ورزش هوازی با تغییرات مثبت در قلب، رگ های خونی، سلول های عضلانی، ریه ها و سیستم عصبی حاصل می شود. تمرینات کاردیو باعث کارایی بهتر در کل بدن می شود، بطوریکه می توانید فعالیت را با شدت زیاد و تلاش کمتر انجام دهید .گرچه روند فعلی نسبت به تمرین تناوبی شدت بالا باعث ایجاد اختلال تمرینات کاردیو سنتی شده است، مزایای ورزش هوازی علمی ثابت شده و قابل توجه است، همانطور که در زیر مشاهده می کنید.

افزایش ظرفیت قلبی عروقی

ورزش هوازی باعث تقویت عضلات تنفسی می شود که تهویه شما را بهبود می بخشد. مویرگ ها در ریه ها زیاد می شوند و اکسیژن را به جریان خون تان انتقال می دهند. قلب شما قوی تر می شود به طوری که آن می تواند خونی بیشتری را در هر ضربان برای عضلات فعال بفرستد در نتیجه این تغییرات VO2max ، افزایش می یابد، که توانایی بدن برای جذب و مصرف اکسیژن برای سوخت فعالیت بدنی.می باشد.

کاهش خطرات سلامت کلی قلب و عروق

اگر شما ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی با شدت متوسط در روز به طور متوسط داشته باشید نسبت به حالت بی تحرک ۲۰ تا ۳۰ درصد خطر ابتلا به مرگ زودرس، بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهید. ورزش، ۲۵ تا ۳۵ درصد خطر ابتلا سه سرطان اصلی و ۸۰ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. ورزش هوازی حتی باعث کاهش خطر افسردگی، اضطراب و زوال عقل تا ۲۰-۳۵٪ می شود.

بهبود انرژی سلولی و استقامت عضلانی تان

ورزش هوازی باعث تحریک سلول های عضلانی برای تولید بیشتر گیرنده های انسولین می شود. این باعث می شود که سلول ها راحت گلوکز را از جریان خون دریافت کنند. سلول ها همچنین باعث ایجاد مراکز درونی انرژی (میتوکندری) می شوند. (۱) تولید انرژی افزایش یافته از میتوکندری باعث تقویت سلولهای عضلانی می شود که به آنها امکان می دهد تا سریعتر بازیافت انجام دهند و مواد زائد را به طور موثر تر حذف کنند. ورزش هوازی نیز باعث آرام شدن عضلاتتان در حالت استراحت می شود. تمام این تغییرات در سطح سلولی باعث افزایش استقامت عضلانی می شود.

 

تحمل استرس و ایمنی خود را افزایش می دهد

ورزش هوازی آستانه استرس شما را افزایش می دهد، به طوری که سطح استرس درک شده را افزایش می دهد تا باعث ایجاد واکنش فیزیکی مانند افزایش ضربان قلب یا تنفس سریع شود. اگر تحت استرس هستید، ورزش هوازی، احساس فشار را کاهش می دهد تا اثرات مضر تنش بر بدن شما محدود شود. به دلیل بهبود پاسخ به استرس در بدن ، مزایای ورزش هوازی، شامل کاهش خطر ابتلا به استرس و اختلالات مربوط به ایمنی مانند خستگی مزمن، فیبرومیالژیا و آرتریت می باشد

بهبود عملکرد مغز

ورزش هوازی تولید فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF ) را افزایش می دهد هورمونی است که باعث رشد سلول های عصبی جدید در مغز می شود. همانطور که عضلات رشد می کنند.مغز شما در پاسخ به ورزش رشد می کند مطالعات ۲۰٪ بیشتر از یادگیری بلافاصله پس از ورزش هوازی را نشان می دهند.

ورزش هوازی به عنوان نقطه شروع ایمن برای مبتدیان

علاوه بر مزایای فوق العاده ورزش هوازی، تمرین هوازی پایدار برای هر کسی که بی نظیر باشد و یا ورزش کند، آسان تر است. پیاده روی مداوم، دوچرخه سواری، هاکی ، بالارفتن از پله و فعالیت های مشابه، نقطه خوبی برای شروع تمرین است. ورزش ایروبیک به شما کمک می کند با سطح توانایی جسمانی و محدودیت های خود آشنا شوید.

مترجم: مجتبی حسنی سنگانی (فیزیولوژیست ورزشی و مربی فیتنس)

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

پرسش های متداول

پرسش های متداول

هرگونه پرسش از فیت هلس در این قسمت پاسخ داده شده است