بارداری باعث تغییرات زیادی در بدن زن، ازجمله افزایش وزن و تغییرات هورمونی می‌شود که می‌تواند انرژی، خلق‌وخو، و اشتها را تحت تأثیر قرار دهد و خبر خوب این است که ورزش پیاده‌روی می‌تواند کمک بسیاری  به بارداری کند.

پزشکان ماما براین باورند: پیاده‌روی یک‌راه عالی برای حفظ گردش خون سالم و ایجاد استقامت و قدرت است درحالی‌که کودک رشد می‌کند و مادر وزن بیشتری را حمل می‌کند.

حتی اگر یک بانوی آرام قبل از حاملگی بودید ، توصیه می‌شود اگر  بارداری سالم  می‌خواهید.  یک برنامه ورزشی ساده را آغاز کنید. پیاده‌روی ایدئال به هر دو فرد هم مادر و  هم کودک  کمک می‌کند تا از مزایای فعالیت بدنی بهره‌مند شوند . البته هر زن باردار باید با پزشک خود در مورد اینکه فعالیت بدنی مناسب برای وضعیت فردی او مناسب است، مشورت نماید.

راه افزایش توان به‌صورت طبیعی

افزایش وزن بخشی طبیعی بارداری است.  بدن زن، سنگین‌تر می‌شود، عضلات تلاش می‌کنند تا تقویت شوند تا بتوانند وزن اضافی را حمل کنند. این باعث می‌شود که عضلاتی که درگیر حمل وزن هستند (بیشتر عضلات بالاتنه ) ،  خود را به‌طور طبیعی تقویت کند، بدون بلند کردن وزنه و از روی طبیعت بدن . بااین‌حال، عضلات پا فقط در رابطه با فعالیت بدنی که انجام می‌دهند قوی‌تر می‌شوند.

قدم زدن نیز کمک می‌کند که مفاصل  یک بانوی باردار، از طریق حرکت، انعطاف پذیرتر شوند . وقتی هر حرکت و جنبشی در بدن اتفاق می‌افتد(از طریق جنین ) ، مفاصل و عضلات سفت می‌شوند . پیاده‌روی از این مشکل و ناراحتی‌های وابسته با آن جلوگیری می‌کند؛ زیرا قدم زدن به ثبات مفاصل کمر کمک می‌کند.

نگران افزایش وزن هستید؟

به دست آوردن ۲۵-۳۵ پوند(۶-۱۱ کیلوگرم) افزایش وزن طبیعی و سالم در دوران بارداری است، اما یک زن به‌راحتی می‌تواند بیشتر از این هم چاق شود. راه رفتن روزانه به شما کمک می‌کند تا متابولیسم (کارایی کالری‌های سوزانده شده) و وزن خود را کنترل کنید. راه رفتن با شدت زیاد ممکن است سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد و کالری را می‌سوزاند. شما می‌توانید سوخت‌وساز بدن خود را با راه رفتن ، اضافه کردن مسیرهای تپه و یا فاصله‌دار افزایش دهید. توقف و استراحت بعد از هر ۵تا۱۰ دقیقه راه رفتن توصیه می‌شود.

پرورش ذهن آرام

در زمان بارداری، رویارویی و پیش‌بینی  احساسات ، نگرانی، هیجان و انتظارات در یک زمان ، خیلی مهم است. اندورفین تولیدشده ناشی از فعالیت ورزشی می‌تواند به یک زن باردار کمک کند. استرس او را کاهش دهد و حالت ذهنی مثبت را حفظ کند؛ نشان داده شده است که راه رفتن در خارج از منزل در این زمینه بسیار مفید است.

ایجاد عادت‌های مثبت پس از بارداری

داشتن یک‌راه رفتن منظم در محل قبل از تولد نوزاد باعث می‌شود که یک زن نیز این عادت را پس از زایمان   نیز انجام دهد. پیاده‌روی یک‌راه مؤثر و ملایم است تا پس از زایمان دوباره به شکل خود بازگردید.

ترجمه و تعدیل : پریان آزاددرخت

منبع : انجمن ورزش آمریکا

ارسال نظر